Category Archives: Liverpool

LIVERPOOL 4-0 TOTTENHAM

Liverpool 4 - Tottenham 0

Liverpool 4 – Tottenham 0

Kekalahan Chelsea dan seri antara Man City dan Arsenal adalah kejutan minggu ini. Sejak mengetahui keputusan pesaing kita, saya bukan jadi lagi gembira, tapi darah gemuruh tiba-tiba makin naik. Saya bila bercakap pasal pasukan sendiri dengan orang, selalu cermat sikit, sebab pernah trauma, takut tragedi 2008/09 berulang. Masa tu punyalah seronok ingat dah boleh dapat kejuraan, tapi perlawanan-perlawanan terakhir, pasukan buat tahi dengan pasukan bawahan. Apa pun tak boleh, Menyu potong kat kona.

Perlawanan semalam mengulangi mimpi ngeri 5-0 di White Hart Lane. Tim Sherwood macam angkat bendera putih awal, dengan lepak di kerusi VIP. Sampai peminat Spurs tercari-cari siapa yang jadi pengurus mereka. Saya dapat berita sebelum perlawanan, pengurusan Spurs dah dapat pengganti Sherwood, mungkin sebab itu beliau bengang dan siap tumbuk pemain Spurs sejurus perlawanan tamat. Saya tak pasti ianya benar atau tidak, tapi kalau benar memang dia boleh beregu dengan Alan Pardew, masuk WWE Smackdown.

Brendan suka main-main dengan taktik. Kali ini 4-3-3, Allen digantikan dengan Sterling. Pasukan Spurs masih trauma dengan insiden 5-0. Sebab apa, tak sampai beberapa minit Liverpool dah jaringkan gol awal. Bola hantaran jauh Coutinho, mencari Sterling yang buka ruang jauh luar dari jagaan Rose. Dia mememegang bola sambil menanti gerakan Johnson meluru masuk kedalam. Sterling melakukan hantaran kepada Johnson, dan Johnson berjaya menggelecek Erickson dan melepaskan hantaran lintang asalnya kepada Sturridge. Namun aksi badut berlaku pabila Kaboul dengan selamba melakukan tampanan  yang masuk kedalam gawang sendiri. Liverpool mendahuui 1-0 tak sampai 2 minit.

Malam tragedi Spurs makin sampai apabila bek tengah mereka, Verthogen cedea dan digantikan dengan Dawson. Disini kita tengok betapa Suarez macam bela Hantu Raya, dia tahu apa yang Dawson nak buat bila jauh dapat kepada Dawson.Telahan Suarez memang tepat, dan beliau telah mengasak Kaboul dan kepanikan Kaboul ditambah klicikan Suarez mengakibatkan Suarez berjaya merampas bola, melakukan larian dan melepaskan sepakan padu dari kaki kiri beliau. Liverpool tak kasi can, menambah derita Spurs dengan 2-0, hingga ke tamat separuh masa.

Separuh kedua Spurs cuba bangkit dengan hantaran-hantaran bosan, kiri, kanan, depan dan belakang, tanpa ada peluang untuk gerakan merbahaya, kecuali beberapa percubaan yang jauh kelaut. Liverpool membunuh permianan dengan gol ke-3. Flanagan yang telah dipanggil Cafu Merah oleh Cafu sebenar, memang lejen habaq mai. Dia melakukan larian dari kiri dan melakukan hantaran bila nampak Coutinho di tengah. Selalu bila Coutinho buat percubaan, ramai peminat kecewa, tapi tidak pada malam tadi. Coutinho meledakkan gol peribadi dan 3-0 buat Liverpool.

Henderson telah melepaskan peluang untuk gol mudah pada separuh masa pertama seblum ini. Namun kali ini beliau telah menjaringkan gol unik bagi Liverpool. Oleh kerana Gerrard dah keluar dan Suarez dah bosan mabil sepakan percuma, asyik-asyik tak masuk. Jadi Henderson pula dengan tanpa disuruh ambil sepakan yang agak jauh tak silap dalam 25 ela. Sepakan beliau memang osem, melencong bukan keatas tapi kecelah kaki pemain yang berkerumun dalam kotak penalti Spurs. Saya nampak macam Suarez yang kuis bola, namun pengadil berikan kepada Henderson sebab tak mahu Suarez cipta rekod gol yang ke-30.

Bagi saya tiada persembahan individu, kecuali Suarez yang memag suka berlagak dan kaki buli. Sturridge pun boleh tahan dengan larian bahaya, tapi Sterling bukan sahaja penyebab gol pembukaan, namun dia Raja Golek bola malam tadi. Pengkritik dah boleh diam bila  Coutinho dah jaringkan gol, begitu juga Henderson selain larian dan asakan rakus. Kapten Gerrard dah jadi Libero dan tak susah-susah nak berlari, cuma hantar bola dari jauh sahaja.

Johnson dan Flanagan ada klas tersendiri,garang menerang dan unggul bertahan Skrtel dan Agger jadi taiko, makan biji telur Soldado sampai nak menangis budak tu. Allen dan Lucas masuk untuk kekalkan momentum, namun Moses nampak bersemangat, walaupun tak sempat peluh ketiak. Dan jangan diilupa Mignolet tak hayun telur sangat dia ada juga selamatkan percubaan lemah Spurs.

Akhir sekali kredit kepada pengurus Liverpool, Brendan Rodgers.  Dia yang begitu cekal dan tabah serta tahan kutukan di musim pertama. Tapi musim ini berikan kejutan demi kejutan serta membawa pasukan dalam kedudukan terbaik, hingga kesaat ini.  Walaupun di takhta Liga, namun masih perlu kerja keras sampai perlawanan ke-38.

Sumber: http://liverpoolkita.blogspot.com/

Manchester United 0 – Liverpool 3

Manchester United 0 - Liverpool 3

Manchester United 0 – Liverpool 3

 Manchester-United-v-Liverpool


Manchester-United-v-Liverpool

Manchester United 0 – Liverpool 3

Dengan perlawanan berbaki 9, Liverpool berjaya meratah Manchester United di Old Trafford. Satu game yang cukup menghiburkan  oleh Liverpool. Dengan line-up yang sangat menyakinkan kecuali Cautinho yang direhatkan, Liverpool mengasak sebaik perlawanan dimulakan. Last game Liverpool menang di Old Trafford pada tahun 2009 dengan jaringan 4-1. 2 penalti jaringan kapten Steven Gerard dan 1 gol jaringan Luis Suarez sudah cukup untuk memalukan Manchester United. Sayangnya penalti Gerard yang ketiga tersasar selepas terkena tiang gol. YNWA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...